Een impactanalyse door middel van simulaties bestaat uit verschillende stappen. Hier leggen we kort uit welke stappen dat zijn, en geven we iets meer achtergrondinformatie over technische aspecten van het model dat er onder ligt.
Het verloop van een impactanalyse
Stap 1: Het helder krijgen van de onderzoeksvraag
Wat is de impact die onderzocht gaat worden? De gemiddelde zoektijd voor bewoners naar een parkeerplek? De parkeerdruk/bezettingsgraad? Hier zijn talloze mogelijkheden.
Stap 2: Het in kaart brengen van het onderzoeksgebied
Het gebied wordt afgebakend en letterlijk in kaart gebracht door met behulp van een Geografisch Informatie Systeem (GIS) een representatie van de werkelijkheid na te bouwen waarmee een simulatie gedraaid kan worden.
Stap 3: Het meten van de parkeerdruk door ANPR kentekenonderzoek
Het model is zogenaamd ‘agent based‘. Dit betekent dat elke automobilist door een agent in het gebied van onderzoek op microschaal wordt gerepresenteerd. Door simulaties met verscheidene agents is het mogelijk gelijktijdige operaties en interacties van meerdere automobilisten te simuleren, om de parkeergedragingen in verschillende situaties weer te geven.
Het is nu zaak de startcondities van de agents te bepalen, zoals hun aantal, hun bestemming en parkeerduur. Hier biedt ANPR parkeeronderzoek uitkomst. Elk voertuig heeft immers een motief en als extraatje zijn de locaties van de parkeerplekken bekend.
Stap 4: het inregelen van de scenario’s
Op basis van het ANPR parkeeronderzoek zal het model ingesteld worden om de huidige situatie na te bootsen. Als dit voor elkaar is dan ‘kan aan de knoppen gedraaid’ worden. Dit betekend dat er wijzigingen kunnen worden gedaan zoals het verwijderen (of toevoegen) van parkeergelegenheid of het aanpassen van het straten netwerk, of het aanpassen van het type agents.
Hiertoe worden op de GIS kaart met de agents moeten de verschillende scenario’s verwerkt worden:
- Potentiƫle locaties voor nieuwe parkeergarage
- Potentiƫle plekken voor extra groenvoorziening
- Verschillende wegafsluiting door nieuwbouwproject
Stap 5: het simuleren van de verschillende scenario’s
Het parkeermodel simuleert voor elk scenario in drie stappen het parkeerproces dat elke automobilist doorloopt:
- Het beoordelen van het aanbod lege parkeerplekken bij het naderen van de bestemming
- Doorrijden of parkeren, afhankelijk van de drukte
- Het zoeken in de omgeving van de bestemming naar een parkeerplek, nadat de bestemming is bereikt, de automobilist maakt dan deel uit van ‘het zoekverkeer’
Stap 6: het antwoord geven op de onderzoeksvraag
Het onderzoek resulteert in een uitgebreide rapportage van de impact van de verschillende scenario’s en bijbehorende conclusies.
Zie hier een voorbeeld van een dergelijke rapportage.
Technische kenmerken van het PARKAGENT model
- Gebaseerd op onderzoek van de Radboud Universiteit en University of Tel Aviv
- Postgis
- OSM/BAG/BGT/RDW
- Koppeling met ANPR